Kultur och livskunskap

Uppgifter "på riktigt"!

När något känns meningsfullt, blir det också engagerande och roligt! Därför vill vi att så många uppgifter som möjligt skall vara "på riktigt". Exempel på detta kan vara att eleverna skapar egna webbsidor kring en uppgift de jobbat med, intervjuar experter eller skriver artiklar på Wikipedia. Eleverna deltar också i olika tävlingar, t ex filmtävlingar, novelltävlingar, mattetävlingar, Teknikåttan och uppträder på Gluntendagen med egna låtar. Studiebesöken går ofta till Fredens Hus, Bror Hjorts Hus, Tekniska museet, Vattenverket och andra samhälleliga institutioner.

Prao är ett utmärkt sätt att komma ut i verkligheten! Våra elever får handledning och stöd av vår syv (studie-och yrkesvägledare), men söker själva sin praoplats. I åk 7 har man en veckas prao, två veckor i åk 8 och en vecka i åk 9. Praoperioden ramas in med för- och efterarbete i skolan kring arbetsmiljöfrågor, utbildning, fackliga frågor och arbetslagstiftning.

Skapande skolapengar från Kulturrådet söker vi för hela skolan varje år. Inför nästa läsårs Skapande skolaprojekt på Glunten smygstartade åk 7 i maj med att skriva egna raptexter till färdiga bakgrundsbeat. Projektet är ett samarbete med musikundervisningen där eleverna blev intresserade av hiphopkulturen, och svenskundervisningen, där eleverna skrivit sina texter. De engagerande texterna handlar bl. a om värdegrundsfrågor om att säga ifrån mot mobbning och trakasserier, om elevernas vardag som skola, vänskap, kärlek, sommar och mat. 

Uppsala Kortfilmsfestival går av stapeln i slutet av oktober varje år och då är våra elever jury för barn- och ungdomsdelen sedan tiotalet år tillbaka. De flesta elevgrupper på skolan besöker kortfilmsfestivalen och tar del av det varierande utbudet svensk och utländsk kortfilm.